Народження національної освітньої ідеї

Ключовим принципом стала децентралізація. Управління освітою передавалося шкільним радам, які обирали комісаріати — нові виконавчі органи замість навчальних округів, директорів і інспекторів. До складу комісаріатів планували включати й представників національних меншин.
Втілення реформи в Одесі координував представник Міністерства народної освіти УНР Л.Білецький. Ще у 1917 році, на зборах Одеської філії Всеукраїнської вчительської спілки, він презентував нову освітню модель, де шкільна рада є центральним органом, а комісаріати — виконавчими осередками.
За підсумками голосування окружним комісаром став В.Чеховський, а губернським — Антон Рощахівський.
На тих же зборах було ухвалено передплату фахового журналу «Вільна українська школа» для українських шкіл Одещини. Сьогодні кілька його номерів 1917-1920 років можна побачити у нашій виставковій залі — це рідкісна можливість зазирнути в освітнє життя тільки-но створеної Української держави.
В.М. Чеховський (1876-1937) – викладач, український політичний і громадський діяч, прем’єр-міністр УНР (1919), редактор газети «Українське слово» (виходила в Одесі у 1917 р.), з травня 1917 – окружний інспектор Одеської шкільної ради, очільник Одеської філії Всеукраїнської учительської спілки, з квітня 1918 – директор департаменту віросповідань з правами міністра в уряді УНР.
«Вільна українська школа» (ВУШ) – перший загально-педагогічний часопис, орган Всеукраїнської учительської спілки, виходив у Києві з вересня 1917 року до січня 1920 року, розвивав ідеї української національної школи.
Статут Одеської спілки українців – учителів.