Дискусійний простір НУШ: свобода і можливості вчителя та учня

18 квіт. 2025
Яка роль педагогічних працівників у збагаченні мовлення здобувачів освіти навчальних закладів засобами художнього слова в літературі та письменників рідного краю Одещини і не тільки?..

Дискусійний простір

НУШ: свобода і можливості вчителя та учня

 

Яка роль педагогічних працівників у збагаченні мовлення здобувачів освіти навчальних закладів засобами художнього слова в літературі та письменників рідного краю Одещини  і не тільки?..

 

Така дискусія відбулася 16 квітня 2025 р. у форматі онлайн з учителями-словесниками навчальних закладів Одеської області, яку підготували і провели методистки науково-методичної лабораторії  суспільно-гуманітарної освіти кафедри методики викладання і змісту освіти КЗВО “Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради” Світлана Свінтковська і Лариса Плетньова.

У заході взяли участь 87 учителів української мови та літератури, зарубіжної літератури.

До дискусії були запрошені:

 

Наталія Каванун, заступниця директорки Одеської обласної бібліотеки для дітей, дитяча письменниця. Її доробок: повість “Канікули з секретом...” (2020 р., Міжнародна літературна Корнійчуківська премія);

Людмила Чернікова, завідувачка інформаційним та довідково-бібліографічним відділом Одеської обласної бібліотеки для дітей, віцепрезидент клубу “Лицарське перо”;

Валентина Сидорук, учителька української мови та літератури, відмінник освіти України, членкиня Національної спілки письменників України, лауреатка премії імені Михайла Чабанівського, імені Василя Сагайдака. Авторка романів “Королева”, “Трава крізь асфальт” (російсько-українська війна), роман “Жорна”, історія  м. Чорноморська).

У ході дискусії розглянуто проблему читання в сучасному інформаційному суспільстві в таких аспектах: читання як інтелектуально-емоційна діяльність особистості; шкільні програми і підручники української літератури крізь призму суспільних викликів сучасності; уроки літератури рідного краю; процес формування компетентного учня/учениці-читача: методичні аспекти, інше.

Багато запитань, коментарів, порад у процесі дискусії…

 

Педагог як провідник світу художньої літератури

Методичні аспекти (поради) для вчителів-філологів у використанні художнього слова у навчальному процесі

 

• Вплив художньої  літератури на психологічний розвиток учнів.

• Розширення світогляду через літератури.

• Виховання етичних цінностей та моральних норм.

•  Переваги використання художньої  літератури.

•  Вплив на формування особистості.

•  Розвиток мовленнєвих навичок та логічного мислення.

•  Стимулювання до критичного мислення.

•  Залучення учнів/учениць до участі в літературних гуртках, конкурсах...

• Виразне читання творів, обговорення прочитаного, творчі завдання (інсценізації, складання казок, малюнки до прочитаного).

•  Методика використання художнього слова у навчальному процесі: моделювання мовленнєвих ситуацій, перекази, інтерпретація образів, створення власних текстів за мотивами літературних творів, використання інтерактивних  технологій (читання в ролях, дебати, есей).

•  Формування національної ідентичності через знайомство з українською літературною  спадщиною.

      Робімо висновки: педагог є ключовою фігурою у процесі збагачення мовлення здобувачів освіти. Саме завдяки його професіоналізму, творчому підходу та любові до художнього слова формуються мовна культура, естетичний смак та національна свідомість учнів/учениць. Залучення учнів/учениць до світу літератури через слово - важливий крок на шляху до формування гармонійної, освіченої, патріотичної особистості... І роль педагога в цьому контексті є вирішальною - саме він виступає  посередником між дитиною та світом літературного мистецтва, сприяє ширшому усвідомленню причетності до України.

Рухаємося далі!

Берімо участь у наших мовно-літературних дискусійних просторах, педагогічних студіях, практичних інтенсивах!

Ділімося досвідом власної педагогічної діяльності в новій українській школі і не тільки…

 

Усе буде Україна!

Разом до Перемоги!!!