Дискусійний простір НУШ: свобода і можливості вчителя та учня

Дискусійний простір
НУШ: свобода і можливості вчителя та учня
Яка роль педагогічних працівників у збагаченні мовлення здобувачів освіти навчальних закладів засобами художнього слова в літературі та письменників рідного краю Одещини і не тільки?..
Така дискусія відбулася 16 квітня 2025 р. у форматі онлайн з учителями-словесниками навчальних закладів Одеської області, яку підготували і провели методистки науково-методичної лабораторії суспільно-гуманітарної освіти кафедри методики викладання і змісту освіти КЗВО “Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради” Світлана Свінтковська і Лариса Плетньова.
У заході взяли участь 87 учителів української мови та літератури, зарубіжної літератури.
До дискусії були запрошені:
Наталія Каванун, заступниця директорки Одеської обласної бібліотеки для дітей, дитяча письменниця. Її доробок: повість “Канікули з секретом...” (2020 р., Міжнародна літературна Корнійчуківська премія);
Людмила Чернікова, завідувачка інформаційним та довідково-бібліографічним відділом Одеської обласної бібліотеки для дітей, віцепрезидент клубу “Лицарське перо”;
Валентина Сидорук, учителька української мови та літератури, відмінник освіти України, членкиня Національної спілки письменників України, лауреатка премії імені Михайла Чабанівського, імені Василя Сагайдака. Авторка романів “Королева”, “Трава крізь асфальт” (російсько-українська війна), роман “Жорна”, історія м. Чорноморська).
У ході дискусії розглянуто проблему читання в сучасному інформаційному суспільстві в таких аспектах: читання як інтелектуально-емоційна діяльність особистості; шкільні програми і підручники української літератури крізь призму суспільних викликів сучасності; уроки літератури рідного краю; процес формування компетентного учня/учениці-читача: методичні аспекти, інше.
Багато запитань, коментарів, порад у процесі дискусії…
Педагог як провідник світу художньої літератури
Методичні аспекти (поради) для вчителів-філологів у використанні художнього слова у навчальному процесі
• Вплив художньої літератури на психологічний розвиток учнів.
• Розширення світогляду через літератури.
• Виховання етичних цінностей та моральних норм.
• Переваги використання художньої літератури.
• Вплив на формування особистості.
• Розвиток мовленнєвих навичок та логічного мислення.
• Стимулювання до критичного мислення.
• Залучення учнів/учениць до участі в літературних гуртках, конкурсах...
• Виразне читання творів, обговорення прочитаного, творчі завдання (інсценізації, складання казок, малюнки до прочитаного).
• Методика використання художнього слова у навчальному процесі: моделювання мовленнєвих ситуацій, перекази, інтерпретація образів, створення власних текстів за мотивами літературних творів, використання інтерактивних технологій (читання в ролях, дебати, есей).
• Формування національної ідентичності через знайомство з українською літературною спадщиною.
Робімо висновки: педагог є ключовою фігурою у процесі збагачення мовлення здобувачів освіти. Саме завдяки його професіоналізму, творчому підходу та любові до художнього слова формуються мовна культура, естетичний смак та національна свідомість учнів/учениць. Залучення учнів/учениць до світу літератури через слово - важливий крок на шляху до формування гармонійної, освіченої, патріотичної особистості... І роль педагога в цьому контексті є вирішальною - саме він виступає посередником між дитиною та світом літературного мистецтва, сприяє ширшому усвідомленню причетності до України.
Рухаємося далі!
Берімо участь у наших мовно-літературних дискусійних просторах, педагогічних студіях, практичних інтенсивах!
Ділімося досвідом власної педагогічної діяльності в новій українській школі і не тільки…
Усе буде Україна!
Разом до Перемоги!!!